سیر تکامل بلاکچین به زبان ساده

سير تکامل بلاک چین چگونه بوده است؟

8 ماه قبل  |

آنچه در این مقاله میخوانید

بلاک چین چیست؟

احتمالا تاکنون با کلماتی همچون بلاک چين و ارز ديجيتال برخورد داشته ايد و اين سوال برايتان به وجود آمده است که اين مفاهيم دقيقا به چه معنا هستند. در اين مقاله ما شما را با بلاک چين ها آشنا مي کنيم و در ادامه به بررسي سير تکامل بلاک‌ چين و بلاکچین چیست مي‌پردازيم.

بلاک چين در واقع نوعي سيستم براي ثبت و ضبط اطلاعات و گزارش آنها مي باشد كه داراي تفاوت هايي با ساير سيستم هاي ذخيره اطلاعات است. تفاوت سيستم بلاک چین با ساير سيستم ها در اين است که اطلاعات ذخيره شده بر روي بلاک چين ها مي توانند ميان تمام اعضاي آن شبکه به اشتراک گذاشته شوند. همچنين با استفاده از سيستم هاي رمزنگاري و توزيع داده ها در بلاک چین ، مي توان گفت به طور تقريبي امکان هک يا حذف و يا حتي دست کاري اطلاعات وجود نخواهد داشت.

این مطلب را حتما بخوانید: دنیای مجازی؛ عجیب ترین دنیا در آینده ای نزدیک

مفهوم سيستم هاي بلاک چين براي اولين بار همزمان با پيدايش بيت کوين مورد توجه قرار گرفت زيرا در بيت کوين ها از اين راهکار به منظور ذخيره اطلاعات دارايي هاي کاربران استفاده مي شد. و اين نقطه را شايد بتوان آغاز سير تكامل بلاک‌ چين ها دانست زيرا تا پيش از آن کمتر به فناوري بلاک چینو اهميت آن توجه مي شد.

سير تكامل بلاک چين و ظهور بيت کوين

مي توان گفت در سال ۲۰۰۸ ميلادي و با ظهور و درخشش بيت کوين ها توجه ها به فناوري ايمن بلاک چين نيز بيش از پيش جلب گرديد. در اين سال اولين نسل از ارز هاي رمزنگاري شده با نام بيت کوين معرفي شدند و روند رشد خود را در پيش گرفتند و در کنار آنها سیر تکامل بلاکچین ها نيز شکل گرفت. تا پيش از آن زمان استفاده از تکنولوژی بلاک چين محدود به ايجاد يک زمينه ايمن براي انواع تراکنش هاي ارزهاي رمزي مي شد.

توضيحي که در آن زمان در مورد بيت كوين ارائه شده بود آن را يک دفتر ديجيتالي تعريف مي کرد که مي توانست براي انجام تراكنش هاي اقتصادي اعم از تراکنش هاي مالي و حتي نگهداري از هر چيز با ارزش، برنامه نويسی شده و مورد استفاده قرار گيرد و در واقع اين ويژگي توسط فناوري بلاک چين امکان پذير شده بود.

این مطلب را حتما بخوانید: لایت کوین چیست

هدف بيت کوين حل مشکلاتی مانند پرداخت دوگانه، نظارت هاي دولتي و مقررات متمرکز بود که نتوانست در آن زمان توجه افراد و جامعه را به خود جلب نمايد. اما با گذشت زمان کم کم افراد متوجه اهميت اقتصادي بيت کوين ها شدند و اين ارز که در ابتدا ارزشي کمتر از يک دلار داشت، در سال ۲۰۲۰ توانست به ارزشي بالغ بر ۳۰۰۰۰ دلار دست يابد. در واقع مرحله بعدي در سير تكامل بلاک چين مشخص شدن ارزش واقعي بيت کوين  بود و سپس آغاز معامله و استفاده از آن ها بود.

مي توان علت عدم استقبال از فناوري بلاک چين در سال هاي اوليه راه اندازي و ارائه بيت كوين را دشوار بودن مفاهيم اصولي و يادگيري آن ها و تمايل افراد به حفظ روش هاي سنتي پرداخت وجه و بي اعتمادي نسبت به روش هاي جديد دانست. اما پس از اولين مبادله بيت كوين با کالا سیر تکامل بلاکچین و بيت کوين در مسير پيشرفت قرار گرفت و دوران جديدي براي استخراج اين ارز ديجيتال شکل گرفت.

پس از اين پيشرفت ساير ارزهاي ديجيتال جايگزين يا آلت کوين ها نيز شروع به ظاهر شدن کردند که از اولين ارزهاي ديجيتال جايگزين مي توان به لايت كوين، مونرو، دش و دوج کوين اشاره کرد. اين ارزها نسبت به بيت كوين در زمينه هايي همچون زمان استخراج، حريم خصوصي و شفافيت بهبودهايي يافته بودند.

در اين هنگام اين ارزهاي ديجيتال حاميان قدرتمندي يافتند. به عنوان مثال ارز دوج کوين ابتدا به عنوان يک شوخي بنيان گذاشته شد اما با حمايت حاميان خود امروزه تبديل به يکي ارزشمندترين ارزهاي ديجيتال گشته است و برخي معتقدند که همچنان در حال رشد مي باشد.

این مطلب را حتما بخوانید: ارز دوج کوين چيست؟

سقوط و اوج گيري مجدد بلاک چین

در مرحله بعدي از سیر تکامل بلاکچین مي توان به استفاده برخي از شرکت ها از نام اين فناوري و رشد سهام آن ها در بازار اشاره کرد. پس از خوش نامي برخي از شرکت ها با استفاده از تراکنش هاي ارزهاي رمزنگاري شده، کم کم موج حملات سايبري و مخرب براي هک کردن و تخليه كيف پول ديجيتال اين شرکت ها شکل گرفت و موجب ورشكستگي بزرگترين استفاده کننده بيت كوين يعني شرکت مت گاکس شد.

اين حملات که عمدتا ناشي از ضعف نقص امنيتي به دليل عدم استفاده از كليد خصوصي براي رمزنگاري بود باعث ضربه خوردن خوشنامي فناوري بلاک چین و بيت کوين بود. همچنين در بازار سياه آنلاين از بيت كوين براي تراکنش و خريد و فروش مواد مخدر و اسلحه و موارد غير قانوني نيز استفاده مي شد که خود ضربه ديگري به اعتبار و امنيت بيت کوين وارد مي کرد.

همچنين بسياري از کلاهبرداران با روش هاي گوناگوني اقدام به اخاذي از طريق ارز ديجيتال مي کردند و اين چنين دغدغه امنيت استفاده از فناوري بلاک چين شدت گرفت. بسياري از دولت ها خواهان پيروي ارزهاي ديجيتال از قوانين دولتي بودند که با هدف اوليه به وجود آمدن بيت کوين مغایرت داشت اما استقلال کامل ارزهاي ديجيتال مي توانست براي نظم جهاني به يک تهديد واقعي مبدل گردد.

این مطلب را حتما بخوانید: بهترین تحلیلگران ارز دیجیتال در جهان

اما اين نگراني ها و تهديدها بابت ارزهاي ديجيتال نمي توانست به ماهيت ساختارشکنانه فناوري بلاک چين خدشه اي وارد کند. تکنولوژی بلاک چین به گونه طراحي شده بود که مي توانست در هر معامله ديجيتال در هر صنعتي گره هاي شبكه شفاف و در دسترس ايجاد کند که توسط چند نفر تاييد گردند و بدين شکل اعتماد افراد را جلب نمايد.

سرانجام با معرفي بلاک چين اتريوم که يکي از مشتقات مهم ساختار بيت کوين و يک محرک حقيقي براي توسعه تكنولوژي بلاک چین به حساب مي آمد، سير تكامل بلاک چين وارد مرحله جديدي شد.

بلاک چین  اتريوم با ايجاد برنامه ها و ابزار فناوري غير متمرکز توانست قراردادهايي را اجرايي کند و به کنترل دارايي هاي ديجيتال به صورت مستقيم بپردازد که كاربردهاي وسيعي در صنايع گوناگوني همچون بيمه و در قراردادهاي مالي داشت.

این مطلب را هم حتما بخوانید: بک تست چیست

با استفاده از فناوري بلاک چین اتريوم اپليكيشن هاي گوناگوني نوشته شد که نیازی به واسطه براي كنترل و مديريت اطلاعات نداشتند. پس از استفاده از اين فناوري هاي جديد، معاملات ارزهاي ديجيتال نيز امنيت خود را باز يافتند و به رشد و افزايش ارزش خود ادامه دادند و امروزه به يکي از مهم ترين روش هاي سرمايه گذاري تبديل شده اند.

 

چطور با تخفیف کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنیم؟

در اینستاگرام

پیج استاد ترید را دنبال کنید

در تلگرام

کانال استاد ترید را دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارزش دوره: 17٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: 11,800,000 تومان