استاد ترید
دیفای چیست

ديفای (DEFI) چیست ؟

1 سال قبل  |

آنچه در این مقاله میخوانید

دیفای به زبان ساده

دیفای، يکي از واژگاني که حتما در اصطلاحات مالي و ارزهاي ديجيتال زياد به گوشتان خورده است يا برايتان سوال پيش آمده که به چه معناست، واژه دیفای DEFI است که به معني امور مالي غير متمرکز در برنامه هاي مالي رمز ارزهاي پايه و يا شبکه بلاک چين به کار گرفته مي شود و کاربرد آن کمرنگ نمودن نقش واسطه هاي مالي مي باشد. اگر در دوره حضوری ارز دیجیتال در اصفهان شرکت کرده باشید حتما راجب دیفای شنیده اید، در غیر اینصورت در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دیفای بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین کیف پول اتریوم

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک فناوری مالی نوظهور است که بر اساس دفتر کل توزیع شده، دقیقاً مشابه آنچه توسط ارزهای دیجیتال استفاده می شود، پایه ریزی شده.

در ایالات متحده آمریکا، فدرال رزرو و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانینی را برای مؤسسات مالی متمرکز مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها تعریف می‌کند که کاربران برای دسترسی مستقیم به سرمایه خود و خدمات مالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. سیستم دیفای DeFi این سیستم مالی متمرکز را با توانمندسازی افراد و مبادلات دیجیتالی همتا به همتا به چالش می‌کشد.

دیفای DeFi هزینه هایی را که بانک ها و سایر شرکت های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می کنند حذف کرده و کاربران پول‌های خود را در یک کیف پول دیجیتال امن نگهداری می کنند، آنها می‌توانند در عرض چند دقیقه پول خود را انتقال دهند، در واقع هر کسی که به اینترنت متصل است می تواند از خدمات دیفای DeFi جهت انجام سریع و امن امورات مالی استفاده کند.

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای از فناوری‌های نوظهور بلاکچین برای حذف اشخاص ثالث و موسسات متمرکز از تراکنش های مالی استفاده می کند که زیرساخت‌ها و مقررات آن مداوم در حال تغییر است.

این مطلب را هم حتما بخوانید: بهترین اپلیکیشن خرید و فروش ارز دیجیتال

برنامه هاي ديفای

فناوري ديفای داراي ويژگي ها و مزاياي گوناگوني است. به عنوان مثال خريد به صورت مستقيم تنها مدل معامله و يا قرارداد در شرکت هاي بزرگ نيست و اين شرکت هاي بزرگ برنامه هاي مالي ديگري همچون وام، بيمه، سرمايه گذاري هاي جمعي و موارد ديگر را دارا مي باشند که بايد آنها را کنترل کنند. از بين بردن واسطه ها در اين فعاليت ها نيز از مهمترین مزاياي ديفای به شمار مي آيد.

ديفای داراي برنامه هاي گوناگون و کاربردي زيادي مي باشد که عمدتا بر روي بستر و پلتفرم اتريوم توسعه يافته اند. اتريوم بعد از بيت کوين داراي پيچيده ترين پلتفرم ارز ديجيتال است، اما نسبت به بيت کوين انعطاف پذيري بيشتري دارد. يکي از محبوب ترين برنامه هاي ديفاي برنامه DEX  مي باشد که در مبادله هاي غير متمرکز آنلاين به کاربران کمک کرده و ارزهاي مختلف را به يکديگر تبديل مي‌کند.

این مطلب را هم حتما بخوانید: اتریوم ۲ چیست

در واقع اين برنامه شبيه به نوعي صرافي عمل مي‌کند و کاربران را به طور مستقيم به هم متصل مي‌نمايد تا بتوانند ارزهاي خود مانند دلار و يورو را با بيت کوين و اتر مبادله کنند، بدون اينکه براي اين کار نياز به هيچ واسطه اي داشته باشند.

از ديگر برنامه هاي کاربري ديفاي مي توان به بسترهاي وام دهي اشاره کرد. در واقع در اين برنامه ها سيستم عامل ها از قراردادهاي هوشمند به عنوان جايگزين واسطه هاي لازم در سيستم هاي وام دهي بانک ها استفاده مي کنند و آن را مديريت مي نمايند.

برنامه  WBTC نيز يک روش براي ارسال بيت کوين به شبکه اتريوم ايجاد مي کند تا کاربران بتوانند بدون واسطه و با استفاده از سيستم ديفاي سود حاصل از معاملات خود با بيت کوين را دريافت نمايند.

ار برنامه هاي جديد دیفای مي‌توان به برنامه توليد محصول اشاره کرد که در آن، آن دسته از معامله گراني که آگاه و مايل به پذيرش ريسک هستند حضور مي يابند و اين امکان براي آن ها به وجود آمده است تا با اسکن کردن توکن هاي مختلف ديفاي فرصت هاي بيشتري براي بازدهي هاي بالاتر به دست آورند.

برخي از برنامه هاي ديفاي به صورت منبع باز مي باشند و قابليت انعطاف پذيري دارند. اين بدان معني مي باشد که کد نوشته شده براي اين برنامه براي همه افراد قابل مشاهده مي باشد و به صورت عمومي است. از اين برنامه ها مي توان براي ساخت برنامه هاي جديد با استفاده از کدهايي که به عنوان بلاک هاي سازنده هستند، استفاده کرد.

دیفای چگونه کار می کند؟

امور مالی غیرمتمرکز از فناوری بلاک چین استفاده می کند. بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده و ایمن است. برنامه های دیفای به نام dApps برای مدیریت تراکنش ها و اجرای بلاک چین استفاده می شود.

در بلاک چین، تراکنش‌ها در بلوک‌ها ثبت شده و سپس توسط سایر کاربران تایید می‌شوند. اگر این تأیید کننده‌ها در مورد یک تراکنش به توافق برسند، بلوک بسته و رمزگذاری می شود. بلوک دیگری ایجاد می شود که اطلاعات مربوط به بلوک قبلی را در خود دارد.

بلوک ها از طریق اطلاعات موجود در هر بلوک مانند زنجیر به یکدیگر متصل می شوند که نام بلاک چین را به آن می‌دهند. اطلاعات موجود در بلوک‌های قبلی را نمی‌توان بدون تأثیر بر بلوک‌های زیر تغییر داد، بنابراین هیچ راهی برای تغییر زنجیره بلوک وجود ندارد. این مفهوم همراه با سایر پروتکل های امنیتی، ماهیت امن یک بلاک چین را فراهم می کند.

بهترین پروژه های دیفای

در سال گذشته، فضای دیفای DeFi با رشد بیش از ۱۳ میلیارد دلاری در قراردادهای هوشمند اتریوم، افزایش یافته که انتظار می‌رود این رشد همچنان ادامه پیدا کند چراکه هر روز افراد بیشتری از مزایای مالی غیرمتمرکز دیفای آگاه می‌شوند.
در زیر، پروژه‌های برتر DeFi را که ارزش سرمایه گذاری در سال جاری را دارندمعرفی کردیم:

  • MakerDAO

MakerDAO یک دیفای مستقل غیرمتمرکز است که استیبل کوین DAI را ایجاد کرده و برای حفظ ارزش آن از طریق قراردادهای هوشمند، طراحی شده است. MakerDAO یکی از محبوب‌ترین پروژه های DeFi است که ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار در قراردادهای هوشمند آن قفل شده است.

  • Compound

این پروژه دیفای، ترکیب یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که به کاربران اجازه می‌دهد از ارزهای دیجیتال خود سود بگیرند. نرخ بهره توسط بازار و بر اساس عرضه و تقاضای هر دارایی خاص تعیین می‌شود.

  • Synthetix

Synthetix یک پلتفرم دیفای غیرمتمرکز است که به کاربران امکان داد و ستد دارایی های دیجیتال را می‌دهد، Synthetix در حال حاضر خدمات خود را برای دارایی های مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال، کالاها و ارزهای فیات ارائه می دهد.
علاوه بر این، Synthetix دارای  ارز دیجیتال مخصوص خود به نام SNX است که برای پرداخت هزینه تراکنش ها بر روی پلتفرم و استخراج دارایی‌های جدید استفاده می‌شود.

  • Aave

Aave یک پلتفرم DeFilending است که برای وام دهی استفاده می‌شود. Aave یک ارز دیجیتال بومی به نام LEND دارد که برای پرداخت هزینه تراکنش ها در پلتفرم استفاده می‌شود.

  • Curve Finance

Curve Finance یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به اعتماد به یک صرافی متمرکز، ارزهای دیجیتال را معامله کنند. دیفای Curve بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و از قراردادهای هوشمند برای تسهیل معاملات استفاده می‌کند.این پروژه ارز بومی خود به نام CRV را دارد که علاوه بر پرداخت هزینه تراکنش در پلتفرم، نقدینگی را نیز در اختیار صرافی قرار می‌دهد.

  • PancakeSwap

دیفای Pancake Swap یک پروژه مبادله‌ای غیرمتمرکز (DEX) است که به کاربران امکان تعویض و جابجایی توکن‌های BEP-20 را در زنجیره هوشمند Binance فراهم می‌کند. این پروژه رشد زیادی داشته و با توجه به ارزش نمادین آن قطعا سرمایه گذاری خوبی محسوب می‌شود و توکن مخصوص خود به نام Cake دارد.

  • Uniswap

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) ساخته شده بر روی شبکه اتریوم است که به کاربران اجازه می دهد توکن های ERC-20 را با یکدیگر مبادله کنند. علاوه بر این، Uniswap از قراردادهای هوشمند برای تسهیل معاملات استفاده می کند و نیازی به اعتماد کاربران به یک صرافی متمرکز نیست. این پلتفرم یک پروژه معروف DeFi به دلیل تعهد به حریم خصوصی سرمایه گذاران است. ارز این پروژه Uni نام دارد.

  • Kyber Network

شبکه Kyber یک صرافی غیرمتمرکز برای مبادله ارزهای دیجیتال است. شبکه Kyber بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و از قراردادهای هوشمند برای انجاممعاملات استفاده می‌کند.

  • 0x

0x پروتکلی است که امکان تبادل غیرمتمرکز توکن های ERC-20 در بلاک چین اتریوم را فراهم می کند. 0x از قراردادهای هوشمند برای معاملات خود استفاده می‌کند و نیازی به اعتماد کاربران به یک صرافی متمرکز ندارد. این پلتفرم یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های DeFi است که ارزشی بالغ بر ۱ میلیارد دلار در قراردادهای هوشمند آن قفل شده است.

درآمدزايی و ويژگي هاي ديفای

اما چگونه مي توان از طريق سيستم DEFI به درآمدزايي رسيد؟ ارزش نهفته در پروژه هاي ديفاي و اتريوم بسيار زياد مي باشد و افراد زيايد توانسته اند از طريق سيستم به سودهاي هنگفتي دست پيدا کنند. به عنوان مثال يکي از روش هاي درآمدزايي استفاده از برنامه هاي وام مبتني بر اتريوم مي باشد که در آنها كاربران مي توانند با وام دادن پول خود به ديگران و ايجاد سود از بهره وام درآمد منفعتي براي خود به وجود آوردند.

همچنين استفاده از برنامه هاي توليد محصول نيز مي تواند بازدهي بيشتري داشته باشد اما به همان ميزان ريسک بيشتري نيز خواهد داشت.اما توجه به يک نکته در هنگام سرمايه گذاري در دیفای ضروري است و آن اين است که سرمايه گذاري در دیفای پر ريسک است و امن نيست زيرا اين سيستم ها پيچيده بوده و بيشتر آن ها فاقد شفافيت مي باشند.

این مطلب را هم حتما بخوانید: بهترین تحلیلگران ارز دیجیتال جهان

اما برخي از افراد هم عقیده دارند که سيستم دیفای آينده مالي جهان را خواهد ساخت و سرمايه گذاري هاي زود هنگام در اين فناوري که به شکل غير متمرکز کنترل مي شود مي تواند به دستاوردهاي بزرگي منجر گردد.

همچنان بايد توجه داشت که احتمالا تشخيص پروژه هاي خوب و بد از يکديگر براي افراد تازه وارد و مبتدي دشوار خواهد بود و به همين علت اين افراد بايد با احتياط بيشتري اقدام به سرمايه گذاري نمايند.

آنچه در تاريخ نشان داده شده است و شايد خود ما نيز با آن برخورد کرده باشيم آن است که واسطه هاي متمرکز در سيستم هاي مالي مي توانند به صورت آگاهانه يا غير آگانه مرتکب فساد يا خطا شوند. از اين رو ايجاد حوزه مالي غير متمرکز که به وسيله از فناوري بلاک چين و با مفهوم عدم تمرکز براي جلوگيري از فساد و خطاهاي غير عمدي به وجود آمده است مي تواند انقلابي در حوزه مالي ايجاد کرده و اعتماد افراد را به دست آورد.

اما بايد توجه داشت که اين فناوري مالي هنوز بسيار جديد و نو ظهور است و به صورت ازمايشي مورد استفاده قرار مي گيرد. پس از نظر امنيت شبکه بدون اشکال نيست و آينده آن بستگي به حاميان و طرفداراني دارد که در آن سرمايه گذاري خواهند کرد.

این مطلب را هم حتما بخوانید: بک تست چیست

آینده دیفای

بله، آینده برای DeFi است. پروژه های مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) در سال های اخیر با شتاب زیادی رشد کرده‌اند، زیرا افراد بیشتری از پتانسیل‌های فناوری بلاکچین برای ایجاد یک سیستم مالی باز و امن آگاه شده‌اند. با ظهور ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای به پروژه های DeFi علاقه‌مند شده‌اند و به دنبال راه هایی برای سرمایه گذاری در این پروژه‌ها هستند.

فضای دیفای هنوز در مراحل ابتدایی خود است و هر روز پروژه‌های جدیدی در حال گسترش و برنامه ریزی هستند، که تشخیص اینکه کدام یک در بلندمدت موفق‌تر خواهند بود کار دشواری است. با این حال، پروژه‌هایی که معرفی کردیم پتانسیل بالایی برای موفقیت در سال ۲۰۲۳ دارند، هر یک از این پروژه‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند آن‌ها را در سال ۲۰۲۳ به سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل کنند.

این مطلب را حتما بخوانید: لایت کوین چیست

نتیجه گیری

در اين محتوا به معرفي و توضيح درباره فناوري و سيستم امور مالي غير متمرکز دیفای پرداخته ايم. اين سيستم که از فناوري بلاک چين الهام گرفته و ايجاد شده است داراي قابليت هاي بيشتري نسبت به آن مي باشد. ديفاي که داراي برنامه هاي گوناگوني مي باشد را مي توان آينده حوزه مالي دانست و از آن براي سرمايه گذاري استفاده کرد.

پیشنهاد داغ

چطور با تخفیف کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنیم؟

در اینستاگرام

پیج استاد ترید را دنبال کنید

در تلگرام

کانال استاد ترید را دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارزش دوره: 17٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: 11,800,000 تومان