اوراکل ها در بلاک چین

اوراکل ها در بلاک چين چگونه هستند؟

1 سال قبل  |

آنچه در این مقاله میخوانید

اوراکل ها در بلاک چین به چه معناست

يكي از مفاهيم مهم و پايه در مبحث بلاک چين اوراکل ها مي باشند. اوراکل ها در بلاک چين در واقع منبع اطلاعاتي شخص ثالث به حساب مي آيند که کاربرد آن ها شامل تهيه اطلاعات ورودي و مورد نياز براي انجام قراردادهاي هوشمند و به طور کلي امکان به وجود آوردن قراردادهاي هوشمند مي باشد.

قراردادهاي هوشمند برنامه هاي كد نويسي شده اي هستند که به صورت خودکار مي توانند اجرا شوند و با استفاده از داده هاي دريافتي از اوراکل ها  در بلاک چين و ارزيابي آن ها، بندهاي قرارداد را اجرايي مي کنند.

اهميت اوراکل ها در بلاک چين ناشي از نقش آن ها به عنوان تنها تامين کننده داده هاي قراردادهاي هوشمند است و به آن ها امکان دسترسي به اين داده ها را مي دهد پس مي توان گفت که نوعي ابزار ارتباطي است که داده هاي بيروني را به داده هاي ديجيتال تبديل مي نمايد.

اهمیت اوراکل

این مطلب را حتما بخوانید: دنیای مجازی؛ عجیب ترین دنیا در آینده ای نزدیک

انواع اوراکل ها در بلاک چين

اوراکل ها در بلاک چين انواع گوناگوني دارند زیرا علاوه بر ایجاد امکان ارتباط با فضاي بيرون و دسترسي به داده هاي بيروني، مي توانند قابليت هاي ديگري نيز براي قراردادهاي هوشمند به وجود بیاورند. تفاوت در قابليت هايي که اوراکل ها مي توانند ايجاد کنند باعث تمايز در بين خود آن ها شده است. در ادامه با برخي از مهم ترين اوراکل ها در بلاک چين مانند اوراکل ها ي نرم افزاري و سخت افزاري، اوراکل ها ي داخلي و خارجي و همينطور اوراکل ها ي غير متمرکز آشنا خواهيم شد :

این مطلب را حتما بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۲

اوراکل هاي نرم افزاري در بلاک چين

در نوع ار اوراکل ها در بلاک چين معمولا داراي منابع آنلاين اطلاعاتي مي باشند و مي توانند شبکه را بازيابي نمايند. اين اوراکل ها به طور معمول از وب سايت ها و پايگاه هاي داده آنلاين اطلاعات مورد نياز شبکه را بازيابي مي کنند و به دليل ارتباط با اينترنت از قوي ترين و قدرتمندترين اوراکل ها در بلاک چين به حساب مي آيند. اين اوراکل ها مي توانند اطلاعاتي مانند دماي هوا يا وضعيت حمل و نقل عمومي و يا قيمت هاي فعلي انواع دارايي هاي مالي و هر اطلاعات به روز ديگري را به قراردادهاي هوشمند ارائه کنند.

اوراکل هاي سخت افزاري در بلاک چين

اين دسته از اوراکل ها در بلاک چين وظيفه دارند داده هاي گرفته شده از دنياي فيزيكي، مانند اطلاعات بارکدهای کالا يا برچسب خاص مورد استفاده در مديريت زنجيره تامين کالا را به قراردادهاي هوشمند منتقل نمايند. بيشترين کاربرد اوراکل هاي سخت افزاري در رديابي کالاها در طول زنجيره تامين کالا و راحت تر کردن اين فرآيند مي باشد.

اوراکل هاي داخلي در بلاک چين

اين اوراکل ها در واقع وظيفه تهيه و انتقال اطلاعاتي همچون اطلاعات هواشناسي از وب سايت مورد نظر به اوراکل هاي نرم افزاري و يا قراردادهاي هوشمند مي باشد. اين اوراکل ها که به آن ها اوراکل ورودي نيز گفته مي شود، اطلاعات را از منابع خارجي به قراردادهاي هوشمند ارسال مي نمايند.

انواع اوراکل ها

اوراکل هاي خارجي در بلاک چين

اين نوع از اوراکل ها در بلاک چين امکان ارتباط قراردادهاي هوشمند را با اسمارت کانترکت ها فراهم مي کنند و از آن ها اطلاعات را دريافت مي نمايند. به اين اوراکل ها اوراکل خروجي نيز گفته مي شود. به عنوان مثال اوراکل هاي خارجي مي توانند اطلاعات کيف پول را از ارائه دهنده دريافت کرده و به صورت خودکار مقدار مانده حساب را محاسبه کرده و اعلام نمايند.

این مطلب را حتما بخوانید: وب ۳ چیست؛ اینترنت غیرمتمرکز از نسل سوم

اوراکل هاي متمرکز و غیرمتمرکز در بلاک چين

اوراکل هاي متمرکز معمولا اطلاعات و داده هاي مورد نياز خود را تنها از يک منبع به دست مي آورند و به قرارداد هوشمند ارسال مي نمايند. استفاده از تنها يک منبع مي تواند مشكلات ايمني و امنيتي در پي داشته باشد.

به همين دليل نوع ديگري از اوراکل ها به وجود آمده اند که به آنها اوراکل هاي غير متمرکز گفته مي شود. وظيفه اين نوع از اوراکل ها در بلاک چين را مي توان جست و جو در منابع گوناگون و اوراکل هاي متعدد دانست. اين اوراکل هاي غير متمرکز مي توانند اطلاعات زيادي را از اوراکل هاي ديگر جمع آوري کنند و به اوراکل هاي مبتني بر اجماع نيز شناخته مي شوند.

به عنوان مثال به جاي استفاده از يک وب سايت به عنوان منبع اين نوع از اوراکل ها مي توانند از چهار اوراکل به عنوان منبع استفاده کرده و در صورتي که اطلاعات از هر چهار ورودي يکسان باشد، با اطمینان آن را براي استفاده در اختيار قرارداد هوشمند مي دهد. اين اوراکل ها در بازارهاي پيش بيني نيز مفيد مي باشند و مورد استفاده قرار مي گيرند.

بهترین ارزهای متاورس

اهميت داده هاي قراردادهاي هوشمند

چالش های اوراکل ها

يکي از چالش هايي که اوراکل ها با آن درگير هستند، مبحث اعتماد و معتبر بودن منابع اطلاعاتي آن ها مي باشد زيرا قراردادهاي هوشمند بر اساس اين اطلاعات اجرا خواهند شد و در صورتي که اطلاعات نادرستي دريافت نمايند نگراني هاي امنيتي در اجراي آن ها به وجود خواهد آمد. به همين دليل استفاده از اوراکل هاي متعدد براي دريافت داده ها راه حل مناسبي به نظر مي رسد.

این مطلب را هم حتما بخوانید: بک تست چیست

در اين حالت قراردادها بايد به گونه اي کدنویسی شوند که در صورت يکسان نبودن داده ها چه اتفاقي بيفتد و يا حتي قرارداد اصلا اجرا نشود. به اين صورت اوراکل ها در بلاک چين مي توانند به تاييد و بررسي درستي داده ها نيز بپردازند. البته قراردادهاي هوشمند نيز بايد پيچيدگي هاي لازم براي پردازش اطلاعات و داده هاي مختلف از اوراکل هاي متعدد را داشته باشند.

اين قراردادهاي هوشمند به دليل اجراي داده هاي ارائه شده از اوراکل ها در يک اکوسيستم بلاک چين سالم اهميت بسيار زيادي دارند. به همين دليل در صورتی که داده هاي اوراكل ها به خطر بيفتد نگراني از به خطر افتادن اسمارت کانترکتي که به آن متكي هستند هم وجود دارد. اين نقص به دليل آن که اوراکل ها در بلاک چين از اجماع اصلي آن نيستند و از ساز و کار امنيتي بلاک چين ها پيروي نمي كنند به وجود آمده است.

فناوري بلاک چين براي آن که مورد پذيرش جهاني قرار گيرند نياز به يک مکانيسم قابل اعتماد دارند تا بتوانند بين قراردادهاي هوشمند و جهان خارجي ارتباط تسهيل شده اي ايجاد نمايند.

این مطلب را حتما بخوانید: بلاکچین چیست آنچه که باید در مورد بلاک‌چین بدانیم

استفاده از اوراکل ها و به خصوص اوراکل هاي غير متمركز مي تواند امنيت و اطلاعات مورد نياز شبکه ها از اسمارت کانترکت ها را فراهم آورد. چالش هاي پيش روي اوراکل هات و به آن ها امکان دسترسي به اين داده ها را مي دهد پس مي توان گفت که نوعي ابزار ارتباطي است که داده هاي بيروني را به داده هاي ديجيتال تبديل مي نمايد.

چطور با تخفیف کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنیم؟

در اینستاگرام

پیج استاد ترید را دنبال کنید

در تلگرام

کانال استاد ترید را دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارزش دوره: 17٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: 11,800,000 تومان