آشنایی با بلاکچین ققنوس و رمز ارزهای این شبکه مانند پیمان

آشنایی با بلاکچین ققنوس و رمز ارزهای این شبکه مانند پیمان

1 سال قبل  |

آنچه در این مقاله میخوانید

آشنایی با بلاکچین ققنوس | مصاحبه و لایو مشترک aminebrahimikiani با محمد جواد صمدی: پیش از اینکه به مسئله بلاکچین ققنوس بپردازیم ، باید یادآور شد که ارزهای دیجیتال، پلتفرم دیفای در ایران به یکی از روش های کسب درآمد تبدیل شده است. در ادامه همراه استاد ترید باشید تا به بررسی کامل بلاکچین ققنوس بپردازیم.

در این لایو به سوالاتی که پاسخ داده شد عبارت اند از؛

  • ققنوس چیست و چگونه به آن اعتماد کنیم؟
  • میزبان زیر مجموعه و سرمایه گذاری ققنوس چه بانک هایی هستند؟
  • پشتوانه ققنوس (پیمان) چیست؟
  • ظلای ذخیره شده در ققنوس در کجا ذخیرع می‌شود؟
  • ناشر شبکه ققنوس چه وظیفه‌ای دارد؟
  • ولت هایی که پیمان را ساپورت می‌کنند چه ولت هایی هستند؟
  • هدف از ایجاد توکن ققنوس چیست؟
  • با چه سرمایه ایی می‌توانیم وارد توکن ققنوس شویم؟
  • فناوری دفتر کل توزیع شده یا DLT چیست؟
  • فرایند ICO و IEO
  • آیا تمام توکن های روی شبکه ققنوس ارزش سرمایه گذاری دارند؟
  • آیا خرید دلار و طلا ارز سرمایه گذاری دارند؟
  • چشم انداز های شبکه ققنوس چیست؟
  • آیا توکن ها وارد سایت coinmarketcapt  می‌شوند؟
  • شرایط اضافه شدن به میزبان های شبکه ققنوس به چه شکل است
  • شرایط درخواست برای اضافه شدن توکن های شخصی سازمان؟

آشنایی با پلتفرم ققنوس

ققنوس بر پایه فناوری دفترکل توزیع‌شده و اجماعی از داده‌های دیجیتالی توزیع، اشتراک‌گذاری و همگام شده است که توسط میزبانان شبکه و به‌صورت پراکنده و غیرمتمرکز میزبانی می‌شود. این میزبانان وظیفه نگهداری و اداره شبکه را به عهده دارند و به این شیوه تمرکززدایی در نگهداری و پردازش داده‌ها به وجود می‌آید.

این مطلب را حتما بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۲

شبکه ققنوس با هدف کاربردی سازی فناوری دفترکل توزیع‌شده ایجاد شده است و بنیاد بلاکچین ققنوس به‌عنوان نهاد مشارکتی اعضاء، عملیات توسعه شبکه و عملیات جاری (شامل نگهداری و مانیتورینگ) را به عهده دارد.

در این شبکه میزبانان قادر به نظارت، صحت‌سنجی و ثبت کلیه تراکنش‌ها و عملیات کاربران خود هستند. بلاکچین ققنوس امکان انتشار انواع توکن‌ها را به وجود آورده است تا ناشران بتوانند با همکاری میزبان‌ها توکن‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت منتشر کنند.

ققنوس برای ارائه این سرویس نیازمند ویژگی‌هایی همچون شفافیت، پیروی از قوانین جمهوری اسلامی ایران و مبارزه با پول‌شویی است. این موارد با ایجاد و استفاده از تعدادی سرویس بر روی شبکه و قراردادهای هوشمند مرتبط با آن‌ها برآورده می‌شود.

برای شفاف بودن، نیاز است که تمامی تراکنش‌ها قابل رهگیری بوده و در محلی امن ذخیره شوند. همان‌طور که پیش‌تر در مورد فناوری دفترکل توزیع‌شده توضیح دادیم، این فناوری با ایجاد قابلیت ره‌گیری هر تراکنش به‌همراه حضور و نظارت میزبان‌ها در شبکه امکان دست‌کاری و یا ایجاد خدشه برای آن وجود ندارد که این موضوع تضمینی برای شفاف بودن و صحت سابقه تراکنش‌ها است.

همچنین با استفاده از سرویس تطابقی می‌توان از انطباق تراکنش‌ها با قوانین مربوط اطمینان حاصل کرد. در فناوری دفتر‌کل توزیع‌شده، پایداری و برخط بودن لحظه‌ای میزبان‌ها از نکات کلیدی در عملکرد و بهینه‌بودن است که بلاکچین ققنوس با بهره‌گیری از میزبان‌های متعدد با تجهیزات سخت‌افزاری بروز و قدرتمند به این نیاز پاسخ مناسبی داده است.

قابلیت‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، لازمه ایجاد یک شبکه مطمئن و پایدار برای ایجاد یک دفترکل توزیع‌شده و منطبق بر قوانین حاکم بر کشور بوده و بلاکچین ققنوس با ارائه همه آن‌ها سعی کرده با ایجاد بستری کامل برای کاربردهای فناوری دفترکل توزیع‌شده، کار را برای ناشران توکن و همچنین پرداخت، دریافت، فروش و بازخرید توسط کاربران راحت کند.

همچنین با توجه به تمرکززدایی و وجود چند میزبان، اعتمادپذیری این شبکه بالاتر از راهکارهای سنتی و فعلی است.

منبع اطلاعات ققنوس

DLT یا دفتر کل توزیع شده چیست؟

فناوری دفتر کل توزیع شده اساسا یک پایگاه داده است که در میان رایانه‌های مختلف در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود و یک محیط غیر متمرکز را به جای یک نهاد متمرکز ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، وقتی به سایت IRCC رفته و وارد سیستم شوید، فرآیند تأیید اعتبار کاربر در پایگاه داده متمرکز IRCC انجام شده و پایگاه داده اطلاعات مربوط به وبسایت را ذخیره می‌کند. اگر IRCC غیر متمرکز بود، فرآیند احراز هویت کاربر توسط دفتر کل توزیع شده بین کاربران در سراسر جهان انجام می‌گرفت. بنابراین، به جای اینکه اطلاعات کاربران در مرکز اطلاعات IRCC ذخیره گردد، توسط هر کسی که بخشی از اکوسیستم مشترک و توزیع باشد، ذخیره می‌شود.

هدف دفتر کل توزیع شده ارائه یک جایگزین مطمئن برای خدمات متمرکز است. برای دستیابی به یک محیط غیر متمرکز با همان عملکردِ یک بستر متمرکز، به چند فناوری و فرآیند مختلف نیاز است.

این مطلب را حتما هم بخوانید: آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد

انواع دفتر کل توزیع شده (DLT)

بلاکچین تنها یک نوعی از دفتر کل توزیع شده است که دارای سازوکار مختص به خود است. دفتر کل متعددی مانند هش گراف (Hash Graph)، تنگل (Tangle) و … نیز وجود دارد. در این دفتر کل، اطلاعات و داده ها رمزنگاری می‌شوند و در بلوک های بهم پیوسته قرار داده می‌شوند.بلاک چین نیز خودش انواع مختلفی دارد که بر اساس چارچوب های مختلفی کار می‌کند. همانطور که ملاحظه کردید دامنه‌ی این علم بسیار گسترده است و ایتن یکی از دلایلی است که می‌گویند بلاک چین و دفتر کل توزیع شده بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت است. در ادامه به توضیح مختصری از انواع دفتر کل توزیع شده می پردازیم:

بلاکچین (blockchain)

بلاکچین شناخته ترین دفتر کل توزیع شده است. بلاکچین شبکه ای از مجموعه بلاک هاست. اطلاعات در دفتر کل بلاکچین به صورت زنجیره ای از بلاک ها ذخیره می شود. هر بلاک شامل زمان، تاریخ و اطلاعاتی در مورد ارسال کننده تراکنش است. هر بلاک علاوه بر اطلاعاتی که درون آن ذخیره می شود دارای شماره شناسایی ای ID به نام هش است. هش به صورت مجموعه ای از کاراکتر ها است که برای ساخت آن از الگوریتم های خاصی استفاده می شود.

هر بلاکی با توجه به اطلاعاتی که درون آن قرار دارد، هش مربوط به خودش را دارد و این هش به نحوی نماد اطلاعات درون آن بلاک می باشد. جالب اینجاست اگر حتی بخش بسیار کوچکی از اطلاعات تغییر کند یا حذف شود، هش به طور کلی عوض می شود. حتی هش بلاک های دیگر هم عوض می شود. چون هر بلاکی علاوه بر هش خودش، هش بلاک قبلی را درون بلاک خود دارد. بنابراین از این جهت است که به آن زنجیره بلاک ها می گویند.

این مصاحبه ارز دیجیتال را هم ببینید: تحلیل بازار ارز دیجیتال در شبکه خبر

هش گراف (hashgraph)

هش گراف یکی از انواع مختلف دفترکل توزیع شده است که ادعا می‌کند می‌تواند از فناوری بلاک‌ چین پیشی بگیرد. هرچند این ادعا بی اساس هم نیست، زیرا هش گراف از چندین ویژگی برتر نسبت به بلاک چین برخوردار است. این ویژگی ها را می‌توان به سه بخش زیر دسته بندی کرد:

  • مقیاس پذیری بیشتر که می‌تواند تا ۲۵۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه انجام دهد.
  • از معادلات ریاضی معقول تری برخوردار است.
  • امنیت بهتری دارد.

هم چنین گفتنی است که هش گراف از پروتکل گاسیپ (gossip) بهره می‌برد. هر نود می‌تواند اطلاعات امضا شده مربوط به تراکنش جدید و تراکنش‌های دیگری که از بقیه گرفته را به همسایه خود که به صورت تصادفی انتخاب شده، انتشار بدهد (که به آن event می‌گویند). همسایه‌ها رویدادهای گرفته شده را با اطلاعاتی که از بقیه نودها گرفتند جمع اوری می‌کنند و آنها را به صورت یک رویداد جدید در می‌آورد و بعد آن را به یک همسایه دیگر که ان هم به صورت اتفاقی انتخاب شده، می‌فرستد. این روند به همین صورت ادامه پیدا می‌کند تا اینکه همه نودها از اطلاعاتی که در اول ساخته شده یا فرستاده شده آگاهی پیدا کنند.

گراف مدور جهت دار (DAG)

یکی دیگر از انواع مختلف دفترکل توزیع شده DAG (گراف مدور جهت دار) است. DAG به عنوان جایگزین بلاک چین دارای تمام ویژگی های آن با بهبود بسیار بهتری است. یکی از مزایای بسیار مهم DAG، قابلیت ارائه نانو تراکنش های بدون کارمزد است. این موضوع به دلیل آن است که مقیاس پذیری با رشد شبکه بهبود می‌یابد. به عبارت دیگر هرچه تراکنش ها بیشتر باشد، مقیاس پذیری بهبود می‌یابد. DAG مکانیزم اجماع متفاوتی دارد. DAG پردازش تراکنش ها را در نودها ذخیره می‌کند. تمام نودها در شبکه، تراکنش ها را تایید می‌کنند. هر نود می‌تواند تراکنش را شروع کند اما برای تایید، باید حداقل دو تراکنش قبلی را تایید کنند.

چطور با تخفیف کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنیم؟

در اینستاگرام

پیج استاد ترید را دنبال کنید

در تلگرام

کانال استاد ترید را دنبال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارزش دوره: 17٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت جشنواره: 11,800,000 تومان